Із досвіду роботи



Особливості практичного впровадження компетентнісного підходу в процес викладання інформатики





Актуальність досвіду
     Мені, як учителеві, дуже близька думка про те, що школа для дітей це не підготовка до життя, це саме життя. Тому дуже важливо допомогти дітям відчути ритм життя, відчути радість діяльності, знання, відкриття, знайти і пройти шлях до успіху - в цьому я бачу призначення педагога.
     Потреба в спеціалістах, здатних володіти обчислювальною технікою, гостро стоїть в сучасному суспільстві. Основна надія нині покладається на шкільну молодь. В сучасному світі є нагальною потреба в освічених спеціалістах різних галузей, які досконало володіють обчислювальною технікою та здатні знаходити і вико­рис­товувати будь-яку потрібну інформацію, творчо її переосмислювати та креативна використовувати для досягнення найкращих результатів.
     Використання інформаційних комп'ютерних технологій на уроках інформатики дає принципово нові можливості для підвищення ефективності навчального процесу, а також для стимулювання креативності учнів. Це розширення доступу до інформації у звичній вербальній та інших формах, збільшення виражальних можливостей надання інформації, з'єднання її раціональних та емоційних аспектів, включення ігрових елементів, можливість використання моделей, широка варіантність у виборі методичних засобів, тиражування і вдосконалення методичних матеріалів та спрощення їх передачі на відстань, нові можливості в концентрації інформації, індивідуалізація освітнього процесу і його варіативність, нові можливості в організації між предметних зв'язків, звільнення вчителя від рутинної праці і зосередження його уваги на творчих моментах, підвищення інтересу до отримання знань (Додаток 1).
     Сьогодні залишається відкритим питання: «Як найбільш ефективно використовувати потенційні можливості сучасних інформаційних та комунікаційних технологій при навчанні школярів, в тому числі, при викладанні уроків інформатики?» Тому тема мого педагогічного досвіду, над яким я працювала останні 5 років, «Впровадження інформаційних технологій на уроках інформатики з метою стимулювання креативності учнів» є достатньо актуальною (Додаток 2).
Учитель має будувати навчальний процес на основі розуміння психології дитини, її природних здібностей до пошуку і творчості. Одним із вирішальних чинників розв’язання цих завдань є розвиток креативного мислення учнів (Додаток 3).
Діяльність вчителя при цьому полягає у відмові від механічного перенесення знань, у проблемно-пошуковій діяльності учнів, які йдуть шляхом наукового дослідження до формування проблем, гіпотез, пошуку шляхів їх розв’язання, формування понять та їх пояснення. Учитель здійснює супровід учнів, дає певні рекомендації, спонукає їх до творчої діяльності, демонструє певний спосіб дій. Креативне навчання передбачає індивідуально-орієнтовану роботу вчителя з учнями. Першочерговою задачею є розвиток у школярів здібностей до самостійного формування нових знань, умінь, способів дій. Головним фактором креативного навчання є ініціативність учнів.
     Метою, яку я визначила в своїй роботі як пріоритетну, а звідси і проблема, над якою я працюю вже декілька років, звернули мою увагу на дослідження та виявлення методів, прийомів і засобів застосування інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі, у виробленні певної сукупності технологій навчання інформатиці, що сприяють розвитку креативних здібностей, інтересів, умінь і навичок та інших інтелектуальних чинників у сучасних школярів, розробка матеріалів для практичного застосування їх на уроках інформатики. Урізноманітнити структуру уроків інформатики, методів роботи, відійти від шаблонів, навчати учнів діяти творчо і самостійно, враховуючи індивідуальні особливості дітей, їхні інтереси.
     Для досягнення мети я визначаю для себе такі завдання:
➥ надати пріоритет розвитку в учнів пізнавальних інтересів, творчого ставлення до справи;
➥ заохочувати, підтримувати, схвалювати особистісне, власне судження учнів, яким би абсурдним, на перший погляд, воно не було;
 допомагати прагненню до самостійного «добування» і збагачення знань та умінь, застосування їх у своїй практичній діяльності.

Теоретична база досвіду
     На сучасному етапі освітяни докладають значних зусиль до перебудови викладання та навчання задля підготовки учнів до життя у «Суспільстві глобальної компетентності», підґрунтям якої є інформація і технології. Тому головним питанням освітнього процесу є опанування учнями умінь і навичок саморозвитку особистості, яке вирішується шляхом упровадження інформаційних технологій спрямованих інтенсифікацію навчального процесу, вдосконалення форм і методів організації навчання.
     Інформаційні технології в навчанні представляють собою технологію (Додаток 4), засновану на застосуванні знань з інформатики, яка реалізується за допомогою комп'ютерів.
   Інформац́ійно-комун́ікаційні технології (ІКТ, від англ. Information and communications technology, ICT) — це загальніший термін, який підкреслює роль уніфікованих технологій та інтеграцію телекомунікацій (телефонних ліній та бездротових з'єднань), комп'ютерів, підпрограмного забезпечення, програмного забезпечення, накопичувальних та аудіовізуальних систем, які дозволяють створювати, одержувати доступ, зберігати, передавати та змінювати інформацію. Вираз вперше було використано в 1997 році у доповіді Денніса Стівенсона для уряду Великобританії, який посприяв створенню нового Національного навчального плану Великої Британії в 2000 році.
   Основоположником IТ в Українi став В.М.Глушков, засновник всесвiтньо вiдомого Iнституту кiбернетики НАН України, що носить зараз його iм'я.
Що стосується елементної бази, багато в чому визначальної в розвитоку комп'ютерiв, то варто сказати, що розмiри електронних компонентiв наближаються до межi - 0,05 мiкрона.
     Найбiльш активний розвиток цифрової обчислювальної технiки в теперiшнiй час йде, у першу чергу, шляхом нарощування вбудованого штучного iнтелекту. Комп'ютери, що одержали свою назву вiд початкового призначення - виконання обчислень, одержали друге, дуже важливе застосування. Вони стали незамiнними помiчниками людини в його iнтелектуальнiй дiяльностi та основним технiчним засобом iнформацiйних технологiй.
Провідна ідея досвіду
    Провідна ідея досвіду полягає у виробленні певної сукупності технологій навчання інформатики, що сприяють розвитку творчих здібностей, інтересів, умінь і навичок та інших інтелектуальних чинників у сучасних школярів.

     Активне впровадження комп’ютерів та комп’ютерних комунікацій в навчально- виховному процесі при викладанні інформатики забезпечує формування навичок роботи з інформацією, дослідницьких навичок, умінь приймати оптимальне рішення; розвиває здібності та дозволяє дати дитині стільки інформації, скільки вона потребує, сприяє розвитку вмінь і навичок застосовувати, набуті на уроках інформатики, знання на практиці та в реальному житті.

    Для вчителя - можливість спроектувати навчальне середовище; реалізувати принципово нові форми і методи навчання; додаткові можливості для підтримки і пізнавального розвитку учнів; творчий пошук і організація спільної діяльності учнів і вчителя; розробка і вибір найкращих варіантів навчальних програм; використання інтелектуальних форм праці; для учня - доступ до нетрадиційних джерел інформації; підвищення ефективності самостійної роботи; нові можливості для творчості, отримання і закріплення різних навчальних навичок;

     Технологія здійснення досвіду

     У своїй роботі я намагаюсь застосовувати оптимальні інформаційно-комунікаційні технології і методи, які б проектували креативні якості особистості учня: фантазію, натхнення, ініціативу, нестандартність, не пересічність, наявність власної точки зору.
   Як і кожен учитель, я зацікавлена, щоб мої уроки проходили з найбільшою ефективністю. Інформаційно-комутативні технології (додаток 5) дозволяють істотно змінити способи управління навчальною діяльністю учнів, підвищити навчальну мотивацію, занурити їх у певну ситуацію з використанням комп’ютера. Урізноманітнюю та застосовую яскраву інформацією, активно використовую ігровий фон спілкування дитини з машиною. Електронні засоби ефективно заміняють різноманітні таблиці, схеми, креслення, картки для індивідуальної роботи, малюнки тощо.
   Для реалізації педагогічного досвіду конструюю і проводжу уроки і заняття різноманітні за своїм типом. Чергую нетрадиційні форми уроку з традиційними (Додаток 6).
   У своїй роботі використовую стандартний набір програмного забезпечення - це стандартні програми MSWindows і MSOffice, а також програмне забезпечення для 2-4 класів «Сходинки до інформатики», «Скарбниця знань», для 5-7 класів – «Скарбниця знань ІІ», Скретч. Ці програми передбачають розвиток логічного й алгоритмічного мислення, а також оволодіння практичними навичками роботи з комп’ютером. Опанувавши навички роботи з комп’ютером у молодших класах, діти зможуть потім користуватися ним як інструментом у своїй діяльності. У середніх класах вони зможуть застосовувати отримані знання (методи роботи з інформацією, способи розв’язання задач) при вивченні шкільних предметів.
     В процесі роботи з «Скарбницею знань» учні мають стійку мотивацію до навчальної діяльності, відбувається процес закріплення отриманих навиків роботи над конкретною темою. Я використовую цю програму як творчу, індивідуальну чи групову діяльність учнів на протязі одного уроку , чи вивчення конкретної теми. Для полегшення роботи розробила і пропоную учням пам'ятки, дидактичний та роздатковий матеріал. Під час самостійної роботи розвиваю ініціативу дітей, з повагою ставлюся до будь-якої ідеї, намагаюся створити ситуацію успіху. Доцільно призначати консультації, переглядати чернетки, давати рекомендації. Увесь опрацьований, оформлений матеріал учні представляють під час захисту проектів. Найефективнішим для цього є підсумковий урок з теми.
     Інтернет надає можливість пошуку матеріалу з будь-якого предмету. Так в 3 класі на уроці «Програми та он-лайн середовища для роботи з графічними даними», «Перегляд карт. Пошук рідного краю на картах», навчаються сприймати інформацію від вчителя, з підручників, електронних джерел; обмінюватися інформацією в спілкуванні між собою; отримати початкові навички використання різноманітних засобів інформаційних технологій для вирішення навчальних завдань. У контексті початкового навчання предметна ІКТ-компетентність розглядається як здатність учня сприймати, обмінюватись та використовувати інформацію в конкретній життєвій або навчальній ситуації.
     Аналогічна ситуація в 4 класі на уроці «Електронні карти. Режими перегляду карт. Віртуальні подорожі». Програмою передбачено сформувати в учнівства уявлення про те, що людина в житті постійно зустрічається з інформацією, працює з нею та може використовувати при цьому сучасні засоби ІТ з умінням захистити свій інформаційний простір.
  Демонстрація переваг використання засобів ІКТ для опрацювання різної інформації у навчальних ситуаціях на уроках інформатики сприятиме формуванню цілісної картини навколишнього світу та необмеженому навчанню (Додаток 7).
      Використовую напрямки ІТ у вигляді наступних блоків:
➥ мультимедійні сценарії уроків (презентації);
➥ застосування готових навчальних і демонстраційних програм;
➥ контроль знань;
➥ проектно-дослідницька діяльність учнів.
     Використовувані мультимедійні презентації, дозволяють мені зробити уроки більш цікавими, включаючи в процес сприйняття не тільки зір, але і слух, емоції, уяву, допомагаючи дітям глибше зануритися в досліджуваний матеріал, зробити процес навчання менш виснажливим. Так в 6 класі на уроці «Виконавці і події в середовищі Скретч» презентація наочно показує учням з яких команд складається програма в середовищі Скретч, і як їх відрізнити одну від одної, як застосовувати тощо. Коли діти приступають до роботи в цьому середовищі. Використання дитячих презентацій на уроці в багато разів підвищує мотивацію дітей. Після перегляду учні задавали уточнюючі питання за змістом, давали поради щодо оформлення та використання ефектів анімації. Це допомагало учням не тільки засвоїти матеріал уроку, а й навчитися розробляти найпростіші мультимедійні проекти.
     Перевагою комп'ютерних презентацій є збільшення темпу уроку, вони практично заміняють традиційні крейду і дошку. Усі важливі етапи уроку зафіксовані вчителем на слайдах заздалегідь, тому йому не доводиться віднімати від уроку час для записів на дошці. Ще одним позитивним моментом презентацій є постійна наявність необхідної інформації перед очима дітей, а так само повернення до потрібної інформації при необхідності на будь-якому етапі уроку. Таким чином, в учнів відразу працюють два види пам'яті (візуальна, слухова), що сприяє кращому засвоєнню нового матеріалу.
    При застосуванні програмних засобів, я допомагаю школярам вивчити сучасну науку інформатика, зрозуміти пристрій і принципи роботи комп'ютерів. У наочній і доступній формі школярі отримають знання про історію появи комп'ютерів, способах зберігання інформації, правила роботи з комп'ютерами. Курс введе їх в світ логіки, навчає інформаційному моделюванню і складанню алгоритмів, навчає основам роботи з файлами і папками, різними комп'ютерними програмами і додатками, електронною поштою та всесвітньою мережею Інтернет.
     В навчальному процесі я використовую різні електронні підручники. Використання електронних підручників на уроках та в позаурочний час дозволяє: досягати оптимального темпу роботи учнів тобто індивідуальний підхід; учні стають суб'єктом навчання, так як програма вимагає від них активного управління.
     Застосування інформаційних технологій для контролю знань дає можливість не тільки перевірити знання, але розширити і узагальнити їх, навчити робити висновки. Перевірка знань за допомогою тестових інформаційних технологій розвиває розумові здібності учнів, активізує їх мислення. Так майже у всіх 5-9 клас намагаюсь застосовувати тестеві завдання та он-лайн тести, інтерактивні тести. Можна привести наприклади: урок в 6 класі «Поняття про мультимедіа. Об’єкти мультимедіа», в 7 класі «Поштова служба Інтернету», тощо.
     Доброзичливий, інтуїтивний інтерфейс; інтерактивні анімації; різноманітні інтерактивні тестові завдання, виконані в ігровій зрозумілій дітям формі, дозволять моїм учням ефективно засвоїти початок однієї з найскладніших наук.
Для підвищення мотивації, ефективності всього навчального процесу використання методу проектів, на мій погляд, є одним з найбільш вдалих способів при навчанні не тільки інформаційним технологіям, а й будь-яким іншим дисциплінам.
     Необхідно відмітити, що на таких уроках учні починають розуміти, де і як вони зможуть застосувати отримані знання. Під час роботи в програмі учень сам аналізує наскільки вдало він попрацював і оцінка перестає бути домінуючим фактором порівняно з досягненням мети проекту. У своїй роботі планую також міні-проекти, розраховані на один урок чи його частину. Дуже сучасною та захоплюючою формою є використання рольових ігор тощо Учні привчаються працювати самостійно, в команді, уміють прогнозу­вати можливі варіанти та способи роботи, відповідально ставитися до виконання завдань, об'єктивно оцінювати результати діяльності. Головне — змінюється психологічний клімат у класі. Вчитель, у свою чергу, з носія знань перетворюється на організатора пізнавальної, пошукової, творчої діяльності учнів, переорієнтовує роботу на різні види самостійної, збагачує свій потенціал, постійно перебуває у творчому пошуку.
     Як на уроках, так і в позаурочній діяльності я досить часто вдаюся до проектної діяльності учнів. Найчастіше ці завдання виконуються в програмі MSPowerPoint.
Теми проектів відносяться до якогось практичного питання, актуального для повсякденного життя та професійної діяльності, разом з тим, що вимагає залучення знань учнів не по одному предмету, а з різних областей, їх творчого мислення, дослідницьких навичок.
Сьогодні комп'ютерні технології можна вважати тим новим способом передачі знань, який відповідає якісно нового змісту навчання. Цей спосіб дозволяє учневі з інтересом вчитися, знаходити джерела інформації, виховує самостійність і відповідальність при отриманні нових знань, розвиває дисципліну інтелектуальної діяльності.
Результативність застосування досвіду
     Підвищився інтерес до вивчення предмета, збільшилася кількість учнів, що бажають взяти участь у різних конкурсах та змаганнях, поступово намічається тенденція зростання успішності, підвищення проценту якості знань.
     Як результат наші успіхи при роботі з обдарованими та здібними учнями (додаток 8). Мої учні є призерами районного та міського конкурсу «Аніграфьонок».
     Досвід роботи переконує, що використання методів і прийомів інформаційних технологій є важливим, і дає підвищення зацікавленості учнів навчанням, розвитку творчих здібностей та пізнавальної активної самостійності, розвитку алгоритмічного мислення, формування інформаційної культури, а також учні формують вміння працювати з інформацією для виконання отриманого завдання, освоюють на більш високому рівні програмне забезпечення, вчаться досліджувати, висувати свої ідеї, аналізувати інформацію, робити узагальнення, висновки, освоюють різні форми звіту про виконану роботу.